کد مطلب:27704
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:23
آيا انسان مي تواند با عالم مثال ارتباط پيدا كند؟
بله اين امر براي انسان ممكن است زيرا انسان هم نشئه طبيعت دارد و از راه احساس با طبيعت در ارتباط است، هم نشئه تخيلات و تمثلات برزخي دارد و با قوه خيال و وهم با مجردات مثالي در ارتباط است و هم تجرد عقلي دارد كه با آن با نشئه لوح محفوظ و مجردات عاليه در پيوند است. انسان اگر اين راهها را طي كرد هم مي تواند از لوح محو و اثبات بهره اي ببرد و هم از لوح محفوظ . قرآن كريم راه را به روي انسانها باز كرده است و آن راه اين است كه اشتغالات عالم طبيعت را كم كند، مگر اين كه مانند صاحبان نفوس قوي به جايي برسد كه در حين تدبير عالم طبيعت بتواند عالم مثال را هم مشاهده كند.
سرّ اين كه برخي از صالحان رؤياهاي صادق را مشاهده مي كنند كه در جهان عيني نيز اتفاق مي افتد، اما در بيداري مشاهدات برزخي ندارند آن است كه در بيداري، واردات حواس آنها را به خود متوجه كرده، نفس را سرگرم مي كند. چنين نفسي ديگر به عالم مثال نمي پردازد، ولي در عالم خواب چون واردات حسي و موانع و شواغل كم مي شود، انسان بر اثر ارتباطش با عالم مثال، مي تواند چيزي از عالم مثال كشف كند.
راه انسان صالح به عالم مثالِ منفصل باز است، اما اگر انسان صالح نباشد تنها همان مشهودات، محسوسات و خاطرات قبلي او در حالت خواب از قوه خيال و مثالِ متصل به حس مشترك تنزل مي كند. انسان در خواب گرفتار همان روشهايي است كه در بيداري دارد. انسان دروغگو بر اثر تيرگي ضمير ممكن نيست رؤياي صادق نصيبش شود چون نفسي كه با سرمايه تيرگي به سراغ عالم مثال رفته است تيرگي نصيبش مي شود. مانند انسان نابينا كه هرگز در عالم خواب صورتي را مشاهده نمي كند و يا انسان كر كه در عالم خواب اصواتي را هم نمي شنود.
انسان اگر بخواهد خواب خوب ببيند بايد مواظب بيداريهاي خود باشد و در بيداري صادق، بلكه صِدّيق باشد تا بتواند به صداقت در عالم رؤيا راه پيدا كند، آنگاه هر چه ببيند درست خواهد بود، چون هر چه در عالم مثالِ متفصل هست، حق است . در آن جا كذب نيست.
نفس انسان همانند آيينه شفاف است. اگر اين آيينه به سمت عالم مثال قرار گرفت،حقايق آن عالم در آيينه نفس مي تابد و اگر انسان حقيقت نفس را متوجه عالم بالاتر از مثال كرد،اسرار عالم بالا يعني لوح محفوظ در نفس وي مي تابد. البته در آن تابش ديگر صورت نيست، بلكه فقط معناي عقلي است چون در آنجا سخن از معارف كلي و حقايق عقلي است نه معاني جزئي، چه رسد به صورت .
: آية الله جوادي آملي
تفسير موضوعي قرآن ج 7 (سيرة پيامبران(ع) در قرآن)
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.